U ziet ze tegenwoordig steeds vaker in de auto hangen, een Dashcam. Tot vijf jaar geleden reed enkel de politie met deze speciale camera’s rond, maar tegenwoordig rijdt al 20% van Nederland met zo’n klein cameraatje in de auto. Bent u ook van plan om er een aan te schaffen? Dit zijn de punten waar u op moet letten bij de aanschaf van een dashcam.
Beeldkwaliteit van de dashcam in de avond
Tegenwoordig kunnen alle kleine apparaatjes die een cameraatje hebben al op enorm hoge resolutie filmen. Dat is fijn, want daardoor zijn de cams nu ook zo goed als ze zijn! Echter is het grote nadeel van deze kleine videochips vaak wel dat ze ’s nachts falen. Als het een beetje donker wordt, begint de beeldkwaliteit heel snel te verliezen en na even is er niets meer te zien. Dat maakt in een telefoon niet uit, want dan gebruikt u gewoon de flits. Maar in het geval van een cam, wilt u natuurlijk dat u ook ’s nachts goede beelden heeft. Niets is vervelender als ’s nachts aangereden worden door een dronken bestuurder, die vervolgens doorrijdt en daar dan geen goede beelden van hebben.
Het is dan ook belangrijk om bij de aanschaf van een dashcam goed te kijken hoe de beeldkwaliteit is. U wilt minimaal voor HD of Full-HD gaan en hierbij ook goede nachtelijke resultaten zien. Dit kunt u checken door dashcam reviews te bekijken op Youtube. Toets het productnummer in en u zult zien hoe de beelden er overdag en ’s nachts uitzien.
Opslag en accu van de dashcam
Veel dashcams kunnen maar een beperkte hoeveelheid beelden schieten voordat ze vol zijn. Daarom blijven veel dashcams draaien en zichzelf overschrijven totdat u zegt dat een bepaald moment opgeslagen moet worden. Het is dus belangrijk dat u een dashcam koopt die voldoende opslagruimte heeft. Dan zult u nooit tegen het probleem aanlopen dat er niet voldoende ruimte is om een belangrijke video op te slaan. In het geval van HD of Full-HD is het aan te raden op zijn minst 16Gb aan ruimte op uw dashcam te hebben.
Ook de accu geeft bij sommige dashcams een probleem. Vaak moeten ze constant aan de oplader liggen om te functioneren en dit kan heel vervelend zijn, want dat betekent dat de dashcam kabel altijd over uw voorruit naar de acculader moet. Heel vervelend als u de voorruit graag vrij heeft. Zoek op een dashcam die een accu heeft die op zijn minst een uur of twee mee kan. Dan weet u zeker dat u in de meeste gevallen voldoende tijd heeft om zonder zorgen van a naar b te rijden. Bij verdere afstanden zult u dan wel een kabel aan moeten sluiten.
Dashcam voor en achter
In sommige gevallen vindt u het misschien fijn om te kiezen voor een dashcam die zowel voor als achter filmt. Hierbij heeft u de keuze uit het aanschaffen van een pakket met twee camera’s of het aanschaffen van een camera die voor- en achteruit filmt met behulp van twee lensjes. In dat laatste geval kunt u ook uzelf zien zitten, of de camera inzoomen dat alleen de achterruit zichtbaar is. In beide opties zit geen verschil en hangt volledig af van uw persoonlijke voorkeur. Het kan voor juridische redenen goed zijn om uzelf ook in beeld te hebben zodat uw handelen altijd zichtbaar is. Echter kan dit natuurlijk ook in uw nadeel werken.
Recente reacties